VALENCIÀ
3r d’ESO
Unitat
1. Destinació:
el món
A.
Objectius didàctics
• Llegir,
comprendre i analitzar un text narratiu.
• Ampliar
el lèxic amb vocabulari nou a partir d’un text.
• Redactar
un text expositiu.
• Participar
activament en un debat respectant les normes d’interacció
comunicativa.
• Agrupar
els mots en camps semàntics.
• Distingir
les famílies lèxiques de les paraules.
• Analitzar
l’estructura de la premsa impresa i digital.
• Reconéixer
gèneres periodístics: informatius, d’opinió i mixtos.
• Distingir
les característiques d’una notícia.
• Conéixer
l’estructura de l’oració simple.
• Distingir
els dos constituents bàsics de l’oració.
• Identificar
els diferents tipus d’oracions segons el predicat.
• Aplicar
les regles ortog. sobre els diftongs, triftongs i hiats.
• Conéixer
les normes bàsiques d’accentuació.
• Distingir
les característiques generals dels quatre gèneres literaris:
poesia, narrativa, teatre i assaig.
• Identificar
els elements de la comunicació en els textos literaris.
• Conéixer
els primers textos literaris i els inicis de la nostra literatura.
• Conéixer,
respectar i valorar la diversitat lingüística al món.
• Redactar
una notícia d’actualitat.
B.
Continguts
Conceptes
|
Procediments
|
Actituds
|
• Els
camps semàntics.
• Les
famílies lèxiques.
• Estructura
de la premsa i tipus de premsa.
• Els
gèneres periodístics.
• Característiques
de la notícia.
• Els
constituents bàsics de l’oració.
• Les
classes d’oracions segons el predicat.
• Els
diftongs, els triftongs i els hiats.
• La
separació sil·làbica.
• Regles
d’utilització de l’accent gràfic.
• Els
elements de la comunicació literària.
• Els
gèneres literaris.
• Els
inicis de la literatura.
• La
diversitat lingüística.
• Les
llengües a Europa.
|
• Lectura
comprensiva i anàlisi d’un text narratiu.
• Ús
del diccionari per a treballar el vocabulari del text.
• Realització
d’activitats de comprensió lectora.
• Organització
i realització de debats sobre la immigració
i
sobre la importància de les llengües.
• Classificació
i producció de mots de diferents camps semàntics.
• Discriminació
i producció de paraules d’una família lèxica.
• Distinció
de premsa d’informació general i especialitzada.
• Anàlisi
comparativa de premsa impresa i digital.
• Reconeixement
dels diferents gèneres periodístics.
• Anàlisi
de notícies i identificació dels elements.
• Reconeixement
del subjecte i del predicat en l’oració.
• Anàlisi
dels diferents tipus d’oracions.
• Reconeixement
de diftongs, triftongs i hiats i separació
correcta
de síl·labes.
• Ús
de l’accent gràfic.
• Identificació
dels elements de la comunicació
en
els textos literaris.
• Distinció
dels gèneres literaris.
• Enumeració
de les primeres manifestacions literàries
en
llengua romanç.
• Reflexió
sobre la diversitat lingüística a Europa i al món.
• Maneig
de recursos per a elaborar una notícia actual.
|
• Interés
per produir missatges orals i escrits amb correcció.
• Respecte
per les normes d’interacció comunicativa durant la realització
d’un debat.
• Valoració
positiva de la llibertat d’expressió i respecte de les
opinions dels altres.
• Consciència
positiva de la diversitat cultural en el context social i
escolar.
• Rebuig
d’actituds discriminatòries per motius de raça o cultura.
• Valoració
de l’objectivitat i de la claredat en la premsa.
• Interés
per conéixer el funcionament i l’estructura de la llengua.
• Sensibilització
envers els textos literaris i interés per conéixer els inicis
de la nostra literatura.
• Respecte
i valoració positiva de la diversitat lingüística.
• Esforç
i interés per planificar i redactar notícies amb adequació,
coherència i correcció.
|
C.
Criteris d’avaluació
• Establir
relacions de sinonímia entre paraules donades. (M)
• Comprendre
un text narratiu i identificar-ne els personatges principals. (M)
• Redactar
un text expositiu amb adequació, coherència i correcció. (F)
• Participar
activament en debats respectant les normes d’interacció
comunicativa. (O)
• Agrupar
els mots en camps semàntics. (M)
• Distingir
les famílies lèxiques de les paraules. (M)
• Reconéixer
els gèneres periodístics informatius, d’opinió i mixtos. (F)
• Identificar
les parts i les característiques d’una notícia.(F)
• Diferenciar
els dos constituents bàsics de l’oració.(M)
• Reconéixer
els diferents tipus d’oracions. (F)
• Diferenciar
els tipus de diftongs i triftongs i reconéixer els hiats. (M)
• Utilitzar
correctament l’accent gràfic. (M)
• Identificar
el gènere a què pertanyen els textos literaris. (F)
• Analitzar
els elements de la comunicació en un text literari. (F)
• Conéixer
els primers escriptors i els primers textos literaris. (F)
• Conéixer,
respectar i valorar la diversitat lingüística existent al món. (F)
• Redactar
una notícia d’actualitat amb adequació, coherència i
correcció.(O)
D.
Competències bàsiques
Competència
comunicativa lingüística i audiovisual
|
Lectura
comprensiva i anàlisi d’un text narratiu.
|
Redacció
d’un text expositiu.
|
Organització
i realització de debats.
|
Classificació
i producció de mots pertanyents a diferents camps semàntics.
|
Discriminació
i producció de paraules d’una família lèxica.
|
Distinció
de premsa d’informació general i especialitzada.
|
Anàlisi
comparativa de premsa impresa i digital.
|
Reconeixement
dels diferents gèneres periodístics.
|
Identificació
dels elements de la notícia i anàlisi de notícies.
|
Reconeixement
del subjecte i del predicat en l’oració.
|
Anàlisi
dels diferents tipus d’oracions.
|
Reconeixement
de diftongs, triftongs i hiats i separació correcta de síl·labes.
|
Ús
de l’accent gràfic.
|
Distinció
dels gèneres literaris.
|
Identificació
dels elements de la comunicació en els textos literaris.
|
Enumeració
de les primeres manifestacions literàries en llengua romanç.
|
Reflexió
sobre la diversitat lingüística a Europa i al món.
|
Maneig
de recursos per a elaborar una notícia d’actualitat.
|
Tractament
de la informació i competència digital
|
Recerca
d’informació en diccionaris convencionals i telemàtics.
|
Consulta
de fonts bibliogràfiques i digitals per a la recerca
d’informació.
|
Anàlisi
comparativa de premsa impresa i digital.
|
Competència
social i ciutadana
|
Coordinació
amb els companys i actitud de cooperació i respecte en situacions
d’aprenentatge compartit.
|
Reflexió
sobre la igualtat de drets i oportunitats.
|
Consciència
positiva de la diversitat cultural i rebuig d’actituds
discriminatòries per motius de raça o cultura.
|
Respecte
i valoració de la diversitat lingüística i actitud positiva
envers les llengües.
|
Competència
artística i cultural
|
Expressió
de la creativitat literària en la redacció de textos.
|
Adquisició
de coneixements sobre els diferents gèneres literaris i sobre els
primers textos literaris.
|
Competència
d’aprendre a aprendre
|
Maneig
de diccionaris convencionals i virtuals per a la recerca
d’informació.
|
Selecció,
ampliació i reducció d’informació.
|
Consulta
d’informació en fonts bibliogràfiques i en Internet.
|
Autonomia
i iniciativa personal
|
Expressió
raonada i argumentada d’opinions pròpies.
|
Treball
responsable i compliment dels terminis acordats en la realització
de treballs.
|
LÈXIC
Camps
semàntics i famílies lèxiques
Camps
semàntics:
Digueu/escriviu:
- noms de plantes del teu voltant:
- noms d’oficis:
- noms de fruites:
- noms de coses que necessitem per a la classe d’Educació Física:
- noms de coses que s’ usen per a cuinar:
- noms de coses que posem a la maleta quan fem un viatge:
- noms de coses que s’escolten al carrer:
- coses que fan els animals:
- coses que es poden ficar a una caixa petita:
- accions que es poden fer a l’escola:
- coses que estan fetes de fusta:
Podeu
construir ara una bona definició del que seria un Camp
semàntic?
Famílies
lèxiques
Ja
sabeu que “una família lèxica és un conjunt de paraules que
comparteixen el lexema,
que és la part de la paraula que n’atresora el contingut
semàntic.” Totes les famílies lèxiques estan formades per una
paraula
primitiva,
que és la que conté la càrrega semàntica bàsica més les
paraules que en deriven, formades per l’addició de morfemes i/o
afixos (derivació)
o per la combinació de lexemes (composició).
Els morfemes gramaticals aporten una informació de tipus gramatical:
categoria sintàctica, nombre, gènere, temps, etc.” (pàgina 12
del vostre llibre de text).
ORTOGRAFIA
1.
Separeu en síl·labes les paraules següents:
progressiu,
separació, accionar, llanterner, il·lusió, escena, remolatxa,
panxa, massa, mòmia,
córrer, passatge, muntanya, pitxer, lleig,
setciències, guitarra, aquell, motle, excel·lent, papallona,
orgue,
reina, horitzó, lleó, missió, inexpert, caixa, bateig, guineu,
comptagotes, fusteria, ratolí,
accionar, lingüístic, escriure,
mai, caça, pallissa, il·legal, peix, restriccions, substantiu,
veïna,
subhasta, coet, diccionari, senyora, assutzena, escorpí,
benaventurat, síl·laba, xarxa, retaule, veig.
2.
Indiqueu quines paraules contenen diftong i de quin tipus és:
Mot |
Diftong
creixent
|
Diftong
decreixent
|
Sense
diftong
|
I, Uconsonàntica
|
esquadra |
||||
pueril | ||||
roure | ||||
aneu | ||||
acció | ||||
pou | ||||
llengua | ||||
moure | ||||
actuar | ||||
neu | ||||
pua | ||||
Alcoi | ||||
suor | ||||
llibreria | ||||
tia | ||||
espai | ||||
Gandia | ||||
remei | ||||
sensació | ||||
bresquilla | ||||
cua | ||||
subjuntiu | ||||
Joan | ||||
quadre | ||||
cultiu |
3.1.
Accentuació: accentueu les frases següents:
a)Nuria
esta investigant l’esperit avantguardista durant un periode de
temps determinat pel Departament d’Historia.
b) Ves
al concert d’oboe que un music austriac fara despus-dema a Monover.
c) L’atmosfera
que es crea en un partit de futbol s’adequa al vertigen col·lectiu
que estem vivint.
d) Han
anat a Etiopia vint-i-cinc oftalmolegs perque volen investigar
l’augment de dioptries en homes de mes de trenta-cinc anys.
e)Durant
l’adolescencia voliem prendre te perque ens deien que eliminava
l’acne sistematicament.
f) Els
britanics van llançar un missil que va aterrar a l’Himalaia.
g) Es
preferible correr ja que els omoplats es mouen rapidament i agilment.
3.2.Accentueu,
si cal, les paraules següents:
1. examen
2.
rodamon3. barnus 4. dilluns 5. esglesia 6. comprem 7. aigua 8. copia 9. dia 10. rafega |
11. llapis
12. bustia
13. oxigen
14. virus
15. tennis
16. tragedia
17. individu
18. concorrer
19. aixo
20. anec |
21. usuaria
22. misogin
23. Angel
24. diposit
25. paper
26. correu
27. Valencia
28. matalas
29. formula
30. tabu
|
31. aço
32. Julia
33. espinacs
34. lliço
35. Ramon
36. compren
37. platan
38. porus
39. cataleg
40. Sonia |
41. essencies
42. Denia
43. canço
44. tombola
45. pingüi
46. arbitre
47. menjavem
48. temer
49. fideu
50. solid |
3.3.
Poseu accent en les paraules que ho necessiten del text que hi ha a
continuació:
La
Silvia arriba. Que t’ha passat?, el rostre candoros, que has fet?
En veure-la, la Natalia se’n va penedir. M’ho promets, que no
diras res a Lluis?, m’ho jures?, repeti la Natalia. T’ho jure. Si
no, feu la Natalia, si li ho dius, es que no em vols ajudar. Es clar
que si, que et vull ajudar!, gairebe crida la Silvia. He avortat i no
em trobe be.
Montserrat
Roig, El
temps de les cireres
3.4.
Han desaparegut els accents d’aquest text. Poseu-los-hi:
Tantes
vegades com havieu parlat de Fatima i en aquell moment no t’apetia
entrar a la basilica. Cristina i tu us quedareu assegudes en un banc
de pedra sota unes carrasques. Al cap d’un moment, va deixar de
ploure. Despres, passejant sota els portics que voregen l’esglesia,
vas fixar-te en la imatge de la Mare de Deu que hi havia a la façana
de l’edifici, amb la corona apomadeta i el gran rosari penjant-li
dels canells. Et van cridar l’atencio els ulls de serenitat: tu no
volies res mes que aixo.
Joaquim
G. Caturla, La
casa de les flors
3.5. Poseu accent en les paraules del text que ho necessiten:
En
un dels meus viatges arreu del mon vaig patir un accident que,
gracies a Deu, ara puc contar. Em trobava als Estats Units, en la
frontera amb el Canada, i un amic em va acompanyar a una botiga
d’aquestes en que venen escopetes a bon preu. Me’n vaig comprar
una i, despres de llegir-ne les instruccions d’us, vam anar a fer
un tomb per un bosc dels voltants per veure si caçavem qualsevol
cosa. El fet es que, una vegada dins del bosc, ens vam separar i, de
sobte, m’apareix al davant un os enorme amb poques ganes de fer
amistat. Quina fera! No us podeu imaginar com son els ossos de grans
fins que no en teniu un al davant! Jo em trobava molt aterrit. Vaig
disparar un tret per veure si l’espantava, pero l’unica cosa que
vaig aconseguir va ser enfurir-lo mes encara. Rapidament em va
llançar l’urpa que va caure de ple damunt l’escopeta i la meua
ma. A causa del colp, vaig caure redolant per un petit barranc. Aixo
em va salvar, perque va impedir que l’os em seguira. Em vaig salvar
pels pels. Pero, a conseqüencia de la caiguda, em vaig trencar els
ossos de la ma i un os de la cama.
Quan
em va trobar el meu amic, estava totalment inconscient. Segons m’ha
contat, em va portar a una especie de bruixa, una xicota de pare indi
i de mare mora, que sabia molts encanteris. Em va donar una pocio
feta de diverses fruites silvestres (maduixes, gerds, mores, etc.)
que em va fer recuperar els sentits i va recuperar-me de totes les
lesions.
Ara
que ja em trobe be ho conte com una anecdota curiosa, com una
historia que qualsevol avi conta als seus nets, pero la veritat es
que ho vaig passar malament, i si no fora per la intervencio de la
bruixa, tal vegada ara no em trobaria en el mon dels vius.
LITERATURA:
El
naixement de la literatura en llengua romanç
Llig
la informació sobre “El naixement de la literatura en llengua
romanç” i sobre “el naixement de la nostra literatura” de la
pàgina 27 del teu llibre de text i respon a les qüestions que et
proposem tot seguit:
Quan
ocorre la caiguda de l’Imperi romà? Què ocorre des d’aquest
moment fins al segle VIII?
De
quina llengua provenen les llengües romàniques?
Quines
són les llengües romàniques?
Quan
apareixen les primeres manifestacions literàries en llengua romanç?
Cita
dos de les primeres obres escrites en romanç que conservem.
Quins
foren els primers textos escrits en la nostra llengua? Quina n’era
la temàtica?
Quines
van ser les primeres manifestacions literàries en les nostres
terres? En quina llengua foren escrites?
Quines
van ser les primeres mostres d’obres en prosa escrites en la nostra
llengua? Quan van sorgir?
Qui
fou el primer poeta que escrigué la seua obra en valencià? Qui fou
el creador de la prosa literària a les nostres terres?
CRONOLOGIA
DELS TEXTOS MEDIEVALS CATALANS
Aquesta
petita activitat consisteix en treballar per parelles amb l'objectiu
d'endevinar quina ha estat l'evolució del català d'ençà el seu
període de formació inicial fins a les acaballes del segle XV.
Copieu dalt de cada text el nom del document corresponent:
|
TEXT
1: ___________________________________________
E Scipió atenda’s en .I. col
qui era molt abondós en aygües fontals, hon havia suffciència
de viandes per los cavalls e als hòmens. Mas enmig de aquestes
dues hosts havia .I. pug petit qui fou exporgat de tots los arbres
que alí eren, en guia que cont los capitans parlarien ensemps no
si pogués fer agayt ni trayció. Adonchs com lo dit puyf fou ben
scombrat e denejat, acostaren-se les hosts al peu del puyg,
cascuna ost sa part.
|
I
Escipió acampá en una muntanyola que era molt abundant en aigües
fontals, on hi havia prou
viandes per als cavalls i per als hòmens. Però enmig d'estes
dues hosts hi havia un pujol, el
qual va ser netejat de tots els arbres que hi eren, de manera que
quan els capitans parlarien, no s’hi
poguera fet aguait ni traició. Aleshores
quan el dit puig fou ben agranat i netejat, s'acostaren les
hosts al peu d'ell, cascuna a la seua part.
|
TEXT
2: ___________________________________________
Presa
fo la ciutat de Tortosa de mans de sarrayns per lo molt alt et
noble et onrrat en Ramon Berenguer comte de Barcelona, ço és a
ssaber III kalendas de gener anno domini MCXLVIII, et fo tornada a
mans de xrestians e a la fe catòlica […].
|
Presa
fou la ciutat de Tortosa de mans dels sarraïns pel molt alt i
noble i honrat en Ramon Berenguer, comte de Barcelona,ço és a
saber la tercera setmana de gener de l'any del senyor de 1198, i
fou tornada a mans de cristians i a la fe catòlica […].
|
TEXT
3: ___________________________________________
Sennor,
aujaz que Nostre S. nos amonesta él meteix, e cosí nos apela
dolsament. Tornaz-vos a mi, zo diz Nostre S., en trastot vostre
cor. Non diz micha en la meitat, mais en tot lo cor.
|
Senyors,
escolteu que el Nostre Senyor ens amonesta ell mateix i així ens
crida dolçament: Torneu a mi, aixó digué el Nostre Senyor, amb
tot el vostre cor.No digué mica amb la meitat sinó amb tot el
cor.
|
TEXT 4:
___________________________________________
[…]
los pregà que subscriptors fossen en aquela escriptura e
leialment la roborossen en loc d'aquel qui moria. E quan axí serà
fait e jurat per aitals quatre guises, com diz és, unaquegua
guisa com se deu cader en son loc, los tests, per l'afan de lur
lavor que·i trairan en jurar et en altres coses, ajen-ne la
trentena part de l'aver del defunt en los diners [...]
|
[…]
els pregà que suscrigueren aquella escriptura i que lleialment la
corroboraren en llo d'aquell qui havia mort. I quna aixó fóra
fet i jurat d'aquestes quatre maneres, com és dit, qualsevol
manera com se deu caure en el seu lloc, els testimonis, per
l'afany del seu treball que hi portaran a jurar i en altres coses,
hagen la trentena part dels béns del difunt en diners [...]
|
TEXT
5: ___________________________________________
Juro
ego, Rodolf Oriol, filium Mirabile, a te Ragimundo chomite, filium
Ermetruete e a te Ermesende chomitissa, filiam Gilga. De ipssos
chastellos de Aringo et de Oriti go fideles vos ende seré; go no
llos vos devetaré ni devetaré no llos vos faré. Et si de
Giriperto meum seniore menus venerit per morte [...]
|
Jure
jo, Radulf Oriol, fill de Mirabile, a tu Ramon, comte, fill
d'Ermetruit, i a tu Ermessenda, comtessa, filla de Gulla. Dels
castells d'Arenys i d'Orrit, jo us en seré fidel; jo no us els
denegaré ni us els faré denegar. I,
si Girbert, senyor meu, ve a menys per mort [...]
|
TEXT 6: ___________________________________________
Zo
són clams de tons los homes de Sen Pere de Escales [...] fan a
Senta Maria e al bispe e a tot lo covent, d'en B. Dezvilar e de
son pare, que an la casa de Sen Pere afolada e desfeita. E organs
com, primerament, per les sues oradures e per les sues folees e
per lo feit seu que zel faie fo la casa de Sen Pere trencada e
robada e cremada […].
|
Aquestes
són les queixes de tots els homes de Sant Pere d'Escales […]
fan a Santa Maria, al bisbe i a tot el convent, sobre B. Desvilar
i son pare, els quals han assolat i destruït la casa de Sant
Pere. I escolteu com, primerament, per les seues oradures i
follies i pels seus fets fou la casa de Sant Pere trencada, robada
i cremada […].
|
TEXT
7:
___________________________________________
Pafunci,
de gloriosa memòria, alguns secrets de sos pensaments, en aquesta
següent manera, descobrí dient: “Yo, Pafunci, com stigués
solitari en ma cel·la, pensí en mi matex d'anar-me’n al desert
e veure los monastirs dels sants monjos e la vida d'aquells, y en
quina manera servien a Déu. E havent aquest deliber, me posí en
camí e caminí per certes jornades fins que fuy arribat en lo
desert. Portava, emperò, ab mi uns quants pans e una poca d'aygua
per no defallir en lo camí.
|
Pafunci,
de gloriosa memòria, alguns secrets dels seus pensaments, en
aquesta manera següent, descobrí dient: “Jo, Pafunci, com
estava solitari en la meua cel·la, vaig pensar d'anar-me'n al
desert i veure els monestirs dels sants monjos i la vida
d'aquells, i en quina manera servien a Déu. I havent pres aquesta
decisió, em vaig posar de camí i vaig caminar durant algunes
jornades fins que vaig arribar al desert. Portava, però, amb mi
uns quants pans i un poc d'aigua per no defallir en el camí.
|
LLENGUA
I SOCIETAT
La
diversitat lingüística arreu del món. Les llengües a Europa
Amb
l’ajuda del mapa lingüístic d’Europa de la pàgina 28 del
llibre de text, busca en aquesta sopa de lletres 20 llengües que es
parlen a Europa i en acabant, digues en quin país es parla cadascuna
d’elles:
D
|
G
|
A
|
L
|
A
|
I
|
C
|
O
|
P
|
O
|
R
|
T
|
U
|
G
|
U
|
E
|
S
|
Q
|
W
|
R
|
A
|
T
|
U
|
I
|
O
|
P
|
A
|
S
|
D
|
F
|
G
|
H
|
J
|
K
|
L
|
Z
|
X
|
C
|
V
|
B
|
N
|
O
|
R
|
U
|
E
|
C
|
E
|
W
|
Q
|
A
|
S
|
D
|
F
|
G
|
H
|
J
|
K
|
L
|
M
|
N
|
E
|
R
|
T
|
U
|
I
|
O
|
P
|
N
|
E
|
E
|
R
|
L
|
A
|
N
|
D
|
E
|
S
|
Q
|
A
|
Z
|
S
|
W
|
S
|
X
|
E
|
D
|
C
|
R
|
F
|
V
|
T
|
G
|
B
|
H
|
N
|
U
|
J
|
M
|
I
|
L
|
Z
|
A
|
Q
|
W
|
D
|
C
|
B
|
I
|
E
|
L
|
O
|
R
|
U
|
S
|
V
|
F
|
R
|
T
|
G
|
U
|
B
|
N
|
H
|
U
|
J
|
M
|
K
|
I
|
O
|
L
|
P
|
O
|
Z
|
X
|
C
|
V
|
B
|
N
|
M
|
C
|
L
|
I
|
T
|
U
|
A
|
Q
|
W
|
E
|
R
|
T
|
U
|
M
|
I
|
O
|
P
|
L
|
K
|
J
|
H
|
R
|
G
|
H
|
U
|
E
|
K
|
L
|
P
|
R
|
U
|
S
|
O
|
A
|
I
|
U
|
T
|
R
|
E
|
Q
|
Z
|
A
|
W
|
E
|
T
|
S
|
U
|
I
|
K
|
L
|
N
|
M
|
G
|
N
|
Q
|
A
|
Z
|
E
|
T
|
D
|
G
|
I
|
E
|
P
|
J
|
L
|
E
|
T
|
O
|
Z
|
X
|
C
|
V
|
E
|
B
|
N
|
H
|
J
|
X
|
Q
|
R
|
N
|
T
|
Q
|
A
|
O
|
X
|
V
|
B
|
M
|
N
|
V
|
I
|
S
|
L
|
A
|
N
|
D
|
E
|
S
|
O
|
E
|
B
|
R
|
D
|
V
|
Q
|
A
|
Z
|
E
|
R
|
V
|
N
|
I
|
O
|
H
|
K
|
L
|
C
|
P
|
I
|
S
|
J
|
Q
|
Z
|
A
|
X
|
F
|
A
|
G
|
C
|
A
|
S
|
T
|
E
|
L
|
L
|
A
|
Z
|
X
|
Q
|
E
|
R
|
U
|
P
|
C
|
Q
|
I
|
S
|
F
|
H
|
L
|
U
|
I
|
K
|
L
|
P
|
T
|
E
|
X
|
Z
|
Q
|
A
|
P
|
I
|
T
|
N
|
N
|
W
|
T
|
Q
|
A
|
T
|
X
|
E
|
T
|
X
|
E
|
Z
|
A
|
Q
|
E
|
C
|
T
|
I
|
O
|
P
|
E
|
Q
|
A
|
Z
|
T
|
D
|
F
|
K
|
J
|
H
|
G
|
F
|
D
|
S
|
A
|
S
|
R
|
T
|
Q
|
F
|
S
|
X
|
N
|
V
|
A
|
U
|
P
|
T
|
R
|
W
|
A
|
X
|
Z
|
C
|
N
|
U
|
S
|
M
|
K
|
L
|
P
|
T
|
R
|
O
|
C
|
C
|
I
|
T
|
A
|
X
|
S
|
E
|
R
|
T
|
P
|
E
|
L
|
U
|
T
|
R
|
Z
|
S
|
F
|
G
|
J
|
U
|
O
|
L
|
H
|
G
|
F
|
S
|
A
|
I
|
G
|
- CAMPS SEMÀNTICS
http://www.grec.net/home/cel/didac/bal/index.jsp
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/mudsmots/taller/exercicis.html
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/mudsmots/taller/exercicis.html
- FAMÍLIES LÈXIQUES:
- ORTOGRAFIA:
- GRAMÀTICA:
- LLENGUA I SOCIETAT:
- LITERATURA:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada