Unitat
4.Pobles i ciutats
A.
Objectius didàctics
• Llegir,
comprendre i analitzar un text expositiu.
• Establir
relacions de sinonímia entre les paraules.
• Redactar
un text expositiu, respondre a qüestions orals i manifestar
opinions amb fluïdesa.
• Identificar,
classificar i emprar correctament els antropònims, els topònims i
els gentilicis.
• Diferenciar
els morfemes, les conjugacions, els temps i les principals
irregularitats verbals.
• Aplicar
la normativa ortogràfica sobre la esse sonora i la esse sorda.
• Conéixer
les característiques essencials de l’humanisme i els màxims
representants d’aquest moviment: Bernat Metge i Antoni Canals.
• Conéixer
l’origen de la llengua i reflexionar sobre l’evolució del
lèxic.
• Identificar
les comarques valencianoparlants i castellanoparlants, i conéixer
les causes de la divisió lingüística.
B.
Continguts
Conceptes
|
Procediments
|
Actituds
|
• El
text expositiu: característiques.
• Antropònims,
topònims i gentilicis.
• El
verb: components,temps i algunes
irregularitats.
• La
esse sonora i la esse sorda.
• L’humanisme:
Bernat Metge i Antoni Canals.
• Els
orígens de la llengua: del llatí a les llengües romàniques.
• Comarques
valencianoparlants i castellanoparlants.
|
• Lectura
comprensiva i anàlisi d’un text expositiu.
• Recerca
de paraules sinònimes en el text anterior.
• Reflexió
i resposta oral a qüestions sobre el text.
• Redacció
d’un text expositiu sobre una ciutat valenciana.
• Identificació,
classificació i ús d’antropònims, topònims i gentilicis.
• Audició
d’un text enregistrat sobre antropònims pronunciats
incorrectament.
• Aplicació
dels sufixos corresponents per a la formació de gentilicis.
• Identificació
i anàlisi de les formes verbals i dels temps a què pertanyen.
• Consulta
de la flexió verbal.
• Conjugació
dels temps verbals simples, compostos i perifràstics.
• Ús
de la esse sonora i la esse sorda.
• Comentari
de textos literaris de Bernat Metge i Antoni Canals.
• Comparació
de paraules en diverses llengües romàniques i no romàniques.
• Reflexió
sobre l’origen i l’evolució de la llengua.
• Resum
d’un text sobre les causes del predomini lingüístic castellà
en algunes comarques valencianes.
• Elaboració
d’un mapa comarcal amb la divisió lingüística entre
comarques valencianoparlants i castellanoparlants.
|
• Valoració
positiva del patrimoni cultural valencià.
• Actitud
de cooperació i respecte en situacions d’aprenentatge
compartit.
• Interés
pel coneixement de la toponímia i l’antroponímia valenciana.
• Respecte
i acceptació de les convencions ortogràfiques de la llengua i
interés per usar correctament les formes verbals en els textos.
• Sensibilització
envers la lectura de les obres de Bernat Metge i Antoni Canals.
• Interés
per conéixer l’origen i l’evolució de la llengua.
• Respecte
i valoració de la diversitat lingüística i actitud positiva
envers les llengües.
|
C.
Criteris d’avaluació
• Comprendre
un text expositiu i reconéixer-ne els trets característics. (F)
• Establir
relacions de sinonímia entre les paraules. (M)
• Redactar
un text expositiu amb adequació, coherència i correcció. (F)
• Respondre
a qüestions orals i manifestar opinions amb fluïdesa. (F)
• Distingir,
classificar i emprar com cal els antropònims, els topònims i els
gentilicis. (F)
• Reconéixer
morfemes, conjugacions, temps i principals irregularitats
verbals. (F)
• Utilitzar
correctament la esse sonora i la esse sorda. (M)
• Identificar
les característiques de l’humanisme i explicar l’obra d’autors
com Bernat Metge o Antoni Canals. (O)
• Conéixer
l’origen de la llengua i reflexionar sobre l’evolució del
lèxic. (F)
• Identificar
les comarques valencianoparlants i castellanoparlants, i conéixer
les causes de la divisió lingüística. (F)
D.
Competències bàsiques
Competència
comunicativa lingüística i audiovisual
|
Lectura
comprensiva i anàlisi d’un text expositiu.
|
Recerca de
paraules sinònimes en el text anterior.
|
Reflexió i
resposta oral a qüestions sobre el text.
|
Redacció d’un
text expositiu sobre una ciutat valenciana.
|
Identificació,
classificació i ús d’antropònims, topònims i gentilicis.
|
Audició d’un
text sobre antropònims pronunciats incorrectament.
|
Aplicació de
sufixos per a la formació de gentilicis.
|
Identificació
i anàlisi de les formes verbals i dels temps a què pertanyen.
|
Ús de la esse
sonora i la esse sorda.
|
Comparació de
paraules en diverses llengües romàniques i no romàniques.
|
Reflexió
sobre l’origen i l’evolució de la llengua.
|
Resum d’un
text sobre les causes del predomini lingüístic castellà en
algunes comarques valencianes.
|
Elaboració
d’un mapa comarcal amb la divisió lingüística entre
comarques valencianoparlants i castellanoparlants.
|
Tractament de
la informació i competència digital
|
Recerca
d’informació en diccionaris convencionals i telemàtics.
|
Consulta de
fonts bibliogràfiques i digitals per a la recerca d’informació.
|
Consulta de la
flexió verbal.
|
Competència
social i ciutadana
|
Actitud de
cooperació i respecte en situacions d’aprenentatge compartit.
|
Respecte i
valoració de la diversitat lingüística i actitud positiva
envers les llengües.
|
Competència
artística i cultural
|
Expressió de
la creativitat literària en la redacció de textos.
|
Comentari de
textos literaris de Bernat Metge i Antoni Canals.
|
Competència
d’aprendre a aprendre
|
Cerca
d’informació en diccionaris convencionals i virtuals.
|
Selecció,
ampliació i reducció d’informació.
|
Consulta
d’informació en fonts bibliogràfiques i en Internet.
|
Consulta de la
flexió verbal.
|
Autonomia i
iniciativa personal
|
Expressió
raonada i argumentada d’opinions pròpies.
|
Investigació
sobre malnoms i topònims urbans en l’entorn familiar i local.
|
EIX
TEMÀTIC: POBLES I CIUTATS (Les ciutats valencianes)
INFORMACIÓ
TURÍSTICA SOBRE ELS POBLES I CIUTATS DE LA COMUNITAT VALENCIANA
JOCS
INTERACTIUS SOBRE LES COMARQUES
LÈXIC
GENTILICIS
VALENCIANS:
GRAMÀTICA
MORFOLOGIA
VERBAL:
- Llista
de verbs irregulars catalans :
http://ca.wikipedia.org/wiki/Llista_de_verbs_irregulars_catalans
- Viccionari:
http://ca.wiktionary.org/wiki/con%C3%A8ixer
- Gran
Enciclopèdia
Catalana:http://www.enciclopedia.cat/cerca?s.q=beure&mode=federated&search-go=Cerca#.UslMMPTuJmh
- Taules
de formes verbals:
http://pdf.teidedigital.com/cat/3396/04%20Taules%20de%20formes%20verbals.pdf
- Morfologia
verbal: http://www.slideshare.net/marclia/morfologia-verbal-8296645
EXERCICIS:
- Escriu la conjugació completa del temps verbal indicat entre parèntesi:
• escriure (pret. perfet simple)
• saber (pert. imperfet de subjuntiu)
• venir (imperatiu)
• fer (present de subjuntiu)
• reduir (pret. imperfet d'indicatiu)
- Conjuga
el temps verbal indicat entre parèntesi i indica els diferents
lexemes del verb:
aprendre (pret. imperfet indicatiu)
caure (pret. perfet subjuntiu)
poder (present subjuntiu)
confondre (pret. imperfet indicatiu)
moldre (pret. pluscuamperfet indicatiu)
- Conjuga
el temps verbal indicat entre parèntesi indica els diferents
lexemes del verb:
poder (pret. perfet simple)
saber (imperatiu)
treure (pret. impefet subjuntiu)
caure (pret. imperfet indicatiu)
escollir (present subjuntiu)
- Conjuga
el temps verbal indicat entre parèntesi i indica els diferents
lexemes del verb:
traduir (present indicatiu)
viure (pret. imperfet subjuntiu)
escriure (pret. perfet indicatiu; forma simple)
caure (pret. imperfet indicatiu)
poder (imperatiu)
- Conjuga
el temps verbal indicat entre parèntesi i indica els diferents
lexemes verbals:
reduir (present indicatiu)
moure (pret. imperfet indicatiu)
venir (pret. perfet indicatiu; forma simple)
riure (pret. imperfet subjuntiu)
escriure (imperatiu)
- Conjuga
el temps verbal indicat entre parèntesi dels següents
verbs:
Consentir (present de subjuntiu),
jeure (pret. imperfet de subjuntiu),
poder (pret. perfet simple),
conduir (pret. imperfet d'indicatiu),
viure (imperatiu).
7.
Omple els buits amb una forma adequada del verb ser o estar :
• Aquella aigua ….................................. ben tèrbola.
• Aquella botiga …................................ tancada tot el mes d'agost per vacances.
• La llet deu …....................... a la nevera.
• El meu germà, que …..................... a París, ara es troba aquí per uns quants dies. -
• En Joan …....................... malalt.
• Aquell gerro …............................... trencat.
• …............................... afiliat a cap ong?
• Els nostres veïns ….................................... de vacances.
• L'aigua ….............................. calenta posada als fogons.
• Tot el dia …................................ nevant.
TEORIA:
http://issuu.com/vpastor/docs/_3r_eso_rep__s_-_treball_grups_teme_6754b62bc10b82
EXERCICIS:
1. Classifiqueu els mots següents segons quin siga el so de la grafia que apareix destacada mitjançant el subratllat i la negreta:
cosina,
passeig, depòsit, televisor, bicicleta, països, bressol, presó,
arrissar, Ignasi, tossut,
noblesa,
tassa, pòlissa, vellesa, mosso, regalèssia, trapezi, dolçor,
jersei, botzina, abraçar,
brusa,
bassa, bicicleta, caçador, camisa, difícil, lliçó, gossa,
sacerdot, estació, casa, classe,
cosa,
plaça, cosir, dissabte, espasa, cervesa, abraçar, brusa, llençol,
conversa, quinze,
pacient,
dotzena, capsa, atzavara, alzina, endinsar, transeünt, antesala,
enfonsar, .
2. Col·loqueu la grafia corresponent a les paraules següents i digueu si correspon a /z/ o /s/:
__ero al__ina __el cerve__a esqui__ofrènic avi__ar ca__a
don__ella lli__a ama__ona curio__a confu__ió esmor__ar
__ona __ebra serio__a bru__a topa__i brun__it o__ó
llo__a __enit fí__ic ti__ana _inc fu__ió
___enyor dan___a ___irera ga___ mi ______ió for___ut
mar___ para___ol ___abó per___ona dol___o___ di______abte
feli___ lli___ó e___ trella ___ent pi______ina pré______e___
3. Completeu les sèries següents:
Ex. força for___es for___í forçós forçut esforç
- tra__a
tra__es tra__í tra__os tra__ut tra__
- ven__a
vén__er ven__í ven__é ven__ut ven__
- ___omen__ar
___omen__es ___omen__í ___omen__os
___omen__
- endre__ar
endre__es endre__í endre__os
endre__
- llan__a
llan__es llan__í
- ___omer__ial
___omer__os ___omer__
4. Completeu els espais buits amb les grafies que falten:
Del
___otxe a ___a__a, de l'ofi__ina a l'autobú__, ___ada dia ___aminem
menys. El senderisme tren___a la rutina i permet de ___onéixer la
flora, la fauna i els ___ostums de llo___s remots. El
senderisme o trekking, terme anglés que signifi___a “___aminar”,
és original del Nepal, país on es troba el __im de l'Everest,
súmmum del senderisme. Al nostre país hi ha organitza___ions que
preparen ex___ur__ions de senderisme. Segons que a__enyalen els
responsables d’aquestes, els valen___ians som persones po___
a___ostumades a ___aminar.
Per
aquest motiu el major ali__ient ___onsisteix a oferir unes
va___an__es on ___aminar no siga l'úni___ obje___tiu.La marxa,
sempre al ritme que impo__en els mateixos ___aminants, es ___ompleta
amb vi__ites als monuments, monestirs i esglé__ies que es troben en
la ruta elegida. Després de la intere__ant jornada es pa__a la nit
en les ___a__es rurals prèviament ___on__ertades on s’a__aboriran
els plats típi___s de la __ona.
5. Fixeu-vos en les grafies que apareixen subratllades i en negreta en les paraules següents, a quin fonema corresponen a /s/ o /z/:
asimetria,
entresuat, transeünt, transbordador, tetrasíl·lab, sobresortir,
disèpal, antisèptic, antesala, bisectriu, enfonsar, endinsar.
6. Ompliu els espais buits amb la grafia corresponent del so de essa sorda.
a. Va descan...ar en un banc de la pla...a
b. Té el vi...i de posar ...empre el na... a tot arreu.
c. Ens va a...egurar que la notí...ia era ...erta.
d. Aquest pastí... és ma...a dol...
e. Ets so...i de l'«A...o...iació per a la defen...a de la dan...a»?
f. S'ha esvarat amb el gla... i s'ha fet mal al bra...
g. Quan pa...es per la botiga compra ...ireres.
h. A l'amanida no hi havia ni ...eba ni en...i...am.
i. Vaig comprar un tro... de llu... a la pescateria.
j. Va defen...ar la ne...e...itat de comer... amb Suï...a.
k. El ...opar ens va costar tre... mil ...is-...entes pe...etes.
l. A Beni...a tenen l'esperan...a de trobar solu...ions.
m. Escriure a la pi...arra li costa un gran esfor...
n. Ha ven...ut perquè és el corredor mé... velo...
7. Ompli els buits del text següent amb la grafia corresponent:
«Va
adonar-...e que, malgrat que tenia encara el... ton... de la vida a
la carn, ni mudava d'expre...ions, ni alenava, ni bellugava en
ab...olut cap part del ...eu co... ‘Vosté, pare, vaja i avi...e
la ...ervitud i si us plau, a mé... tinga preparats els ...agrats
olis’. A això demanà el mo...én: ‘Voleu dir que ha deixat de
viure la ...enyora duque...a?’.En Tomàs recordà que li havia
conte...tat molt ...ecament, amb el co... de la seua muller als
bra...o..., que no pe...ava gen... per als seus mú...cul..., ans per
al seu e...perit.»
Joan
M. Monjo, Ducat d'ombres
«El
tro... de pa encara era al mateix lloc on l'havia llan...at l'home
sen...e mentó. De primer calia fer un esfor... molt gran per a no
mirar-lo, però ara la gana havia ...edit el lloc a la ...et. Tenia
la boca enganxada i hi ...entia mal gust. El brun...it constant i la
llum blanca i invariable li produïen una espè...ie de deixade...a,
una ...en...ació de buidor a dins el cap. ...entia la ne...e...itat
d'al...ar-se perquè ja no podia suportar més temps l'encongiment
dels o...os, i al cap d'un instant s'havia d'a...eure de nou perquè
...entia mareig i dret no se ...entia ...egur. Quan arribava a
dominar les seues ...en...a...ions fí...iques, aleshores se ...entia
dominat pel terror. De vegades, un tant esperan...at pensava en
O'Brien i en la fulla d'afaitar.»
George
Orwell, Mil nou-cents vuitanta-quatre
LITERATURA
Vos
adjuntem algunes referències que us podrien ser útils per a
completar el que ens aporta el llibre de text:
1)
Introducció general, dades biogràfiques, etc. sobre Bernat Metge:
2)
Lo
somni:
edició digital íntegra. Compareu la introducció del llibre
primer amb el text que heu llegit al llibre:
3)
L'humanisme i Bernat Metge:
4)
La caça del tresor:
http://poster.4teachers.org/worksheet/view.php?id=144912
LLENGUA
I SOCIETAT: ELS ORÍGENS. DEL LLATÍ A LES LLENGÜES ROMÀNIQUES
- El llatí, la mare de totes les llengües...romàniques:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada