Total de visualitzacions de pàgina:

27022

dimecres, 25 de febrer del 2015

PROJECTE 3a AVALUACIÓ





EXPRESSAR SENTIMENTS. DE LA POESIA TROBADORESCA ALS POETES ACTUALS.
 
Annex 3
 
PROJECTE DE LA TERCERA AVALUACIÓ
LA POESIA ACTUAL:  RECREAR UN POEMA
 
En aquesta tercera avaluació es tracta d’aplicar un format audiovisual (el videolit), amb la intenció de transformar aquell poema que ens agradat més i que volem fer nostre d’una manera especial en una obra d’art que ja no sols serà del poeta que el va escriure, sinó una obra pròpia.
Abans d’iniciar-vos amb el videolit ja sabeu que tenim pendent l’activitat inicial sobre l’anàlisi del poema des del punt de vista del contingut i de la forma (tant la mètrica com les figures retòriques).
Primer de tot haurem d’entendre què  és un videolit. Ací teniu un parell d’enllaços que ho expliquen:
 
VIDEOLIT[1]

A. PRESENTACIÓ DEL GÈNERE
Videolit és una càpsula audiovisual que s’articula a partir d’un text literari. S’inclou en les estratègies d’aprenentatge actiu a través d’un projecte de creació.
 
Elaborar un videolit, és, doncs, crear un vídeo experimental, de dos a quatre minuts, amb llenguatge artístic (imatges, icones, símbols, melodies i efectes sonors...) i llenguatge textual (veus narratives, cançons, grafies, escrits).  Poden crear-se sobre poemes, narracions i peces teatrals, si bé, el gènere literari més utilitzat és la poesia.
 
El punt de partida [del videolit] és l'anàlisi d'un autor, una obra literària, un text d'interés artístic, ... Així, es tracta de dur a terme una interpretació del text, una comprensió dels sentiments que l'autor aboca en la seua obra, entendre la visió de l'autor, per després poder plasmar-la al videolit​​, des d'una òptica pròpia, una visió personal i íntima del text analitzat. La interpretació que s'efectua no està sotmesa a cap tipus de normes ni restriccions. La subjectivitat en la creació va acompanyada, sens dubte, per la llibertat a l'hora de mostrar una percepció particular de l'obra.
 
 
B. ETAPES D'ELABORACIÓ DEL VIDEOLIT
1. PENSEU EL TEXT
Heus ací algunes idees. De segur que l'obra conté alguns passatges interessants, sorprenents, algunes frases que voleu destacar pel contingut o l'ensenyança. És possible que alguna situació creada en la història siga digna de menció per la bellesa o la lletjor, per l'emoció... Els personatges representen valors i actituds reprovables o bé lloables: els comenteu com a narradors externs o interns. Els escenaris i paisatges us suggereixen o porten a la memòria d'altres escenes viscudes personalment, d'altres relats llegits, pel·lícules... Qualsevol element de l'obra us pot dur a la ment una música o cançó, una novel·la llegida abans, una pel·lícula, un moment històric, un poema... Potser hi ha una cosa externa al llibre que voleu relacionar amb ell: el que us rodeja, el que passa al món mentre llegiu, com deu ser l'autor/a que l'ha escrit, què s'ha plantejat abans de posar-se a idear el relat, l'època en què està escrit.  Tot expressat amb les emocions que es viuen dins la història o que provoca la seua lectura.
 
La idea, doncs, és que tracteu d'expressar la vostra interpretació del relat o d'algun dels seus elements (interns o externs), o bé els suggeriments que us aporta, per mitjà de l'expressió visual, sonora i sobretot textual (escrita o narrada oralment de manera preferible) però d'una forma original, val a dir, originada únicament per vosaltres, tot i que siga amb materials reutilitzats.
 
2. PREPAREU EL TEXT, LES IMATGES I LA MELODIA

1.-Redacteu els textos que utilitzareu per a llegir o bé per a incrustar al peu de les imatges; cal que redacteu (o copieu de l'obra original) els passatges que utilitzareu. Una idea poden ser entre 5 i 8 fragments (1-3 tres oracions cadascú), originals vostres o extrets directament de la lectura. Si traslladeu el text escrit a la pantalla, intenteu que siguen fragments breus, de lectura ràpida.
 
2.-Busqueu  les imatges (o fragments de vídeo) que acompanyaran el text (9 imatges / fragments almenys). No sigueu redundants. Cal tenir en compte que les imatges complementen el text oral o escrit que acompanyarà el videolit, inclús en donaran més profunditat i aportaran metàfores visuals que l'enriquiran.
 
3.-Seleccioneu quina serà la peça musical o la cançó que acompanyarà com a banda sonora el videolit (indiqueu-ne el títol i l'autor als títols de crèdit finals)
 
3. PRODUCCIÓ DEL VIDEOLIT: pas a pas
 
1.     Veure exemples de videolits.
2.    Fer guió de la vostra lectura.
3.    Concretar selecció de fragments de text: com a peu de foto o per ser llegits.
4.    Buscar fotos significatives que il·lustren el vostre text.
5.    Tenir preparada una peça musical i muntar-la de manera que no dificulte la lectura.
6.    Preparar tot el material en un Storyboard  (del qual us mostrem un retall ací) ajuda a dissenyar el videolit, però no és obligatori fer-lo si us aclariu amb les vostres anotacions i la distribució del material amb què compteu.
 
IMATGE 1
Locució o text per a la foto
Efecte de música
 
Aquesta és la meua signatura des d'avui. Us contaré què va succeir amb l'anterior des del moment que va desaparéixer de tots els papers...
Comença lentament la melodia del famós càntic dels Carmina BuranaFortuna...
 
4. IMPORTANT: TÍTOLS DE CRÈDIT
 
No oblideu usar la primera o les dos primeres fotos per a indicar el títol del vostre treball (normalment: Videolit sobre + títol del llibre llegit autor del llibre + autors del videolit + curs i secció + data de la creació). A més cal esmentar la procedència de les fotos, el títol i l'autor de la cançó o música emprats i el programa d'edició del vídeo.
5. POSTPRODUCCIÓ DEL VÍDEO
En acabar la preparació de l'esborrany, guió o storyboard, descarregueu-vos el programa Fotos Narrades 3[2] per a Windows. Programa que edita / crea vídeos només amb imatges / fotos.
6. DIFUSIÓ I AVALUACIÓ
Els videolits que produïu cal que siguen projectats a classe i avaluats, també pels companys, tenint en compte els objectius que presenta la rúbrica.
 


 
 


Annex 5                                RÚBRICA D’AVALUACIÓ DEL VIDEOLIT

La rúbrica té dues parts. En la primera es valoraran set apartats referents a la producció del videolit; la nota serà entre 0-1p. En la segona es valoraran 4 aspectes relacionats amb la presentació exposada en classe, i la nota oscil·larà entre 0-0'5p.

NOM DE L’ALUMNE__________________________________________________________________________________________

Aspectes /  Punts
0,15
0,1
0
PUNTS
1.-TÍTOLS DE CRÈDIT: PRESENTACIÓ INICIAL O FINAL DEL VIDEOLIT
Conté totes les explicacions tècniques imprescindibles al principi, al final o en ambdós llocs:“Videolit”, títol, autor del vídeo ,data de creació, procedència de les imatges i de la música (ampliable al programa d'edició, centre educatiu, assignatura...)
Només conté el títol del videolit i l'autor del vídeo.(Potser no indica que es tracta d'un videolit.)
No conté cap informació que presente l'autoria i els elements tècnics usats al videolit
 
2.- ATMOSFERA CREADA PEL CONTINGUT
 
El contingut seleccionat (àudiomusical, text poètic i imatges presentades) contribueix a donar un to o atmosfera que comunica simbolisme, metàfores, emocions, d'acord amb la idea de l'autor del videolit.
S'intenta usar els elements de contingut per a crear un to concret però necessita més elaboració. Alguna cosa falla: música inadequada, imatges massa òbvies, text repetitiu o desestructurat.
.L'atmosfera o el to donat no resulta versemblant perquè falla més d'un element que el genera.
 
 
3.- QUALITAT DE LES IMATGES
Tenen bona qualitat visual (no borroses) i encaixen bé amb el text que representen o acompanyen.
Algunes imatges no tenen qualitat visual o encaixen poc amb allò que representen o acompanyen.
No hi ha un intent clar que les imatges creen l’atmosfera d’allò que intenta transmetre el poema
 
4.- CLAREDAT DE VEU O /I DE TEXT
Audible sense esforç, veu ben entonada a velocitat normal a tot el text /text llegible
Falla de manera persistent una de les característiques esmentades /Text poc llegible
Fallen dos o més de les característiques anteriors./ Text il·legible.
 
5.- ADEQUACIÓ DE LA MÚSICA
Proporciona una resposta rica i emocional que s’adapta bé al text i es coordina amb les imatges.
La música està bé i no distrau però no agrega molt al text o no es coordina amb les imatges.
La música distrau, molesta, és inadequada o bé no existeix en el videolit.
 
6.- CORRECCIÓ LÈXICA I GRAMATICAL
L’ús de la gramàtica i de la llengua (oral o escrita) són correctes en general i no crida l’atenció. Els pocs errors no distrauen.
Hi ha errors evidents que distrauen una mica quan se senten o es lligen.
Hi ha errors molt evidents i constants, o bé greus, que fan malbé la qualitat del text.
 
7.- INTERÉS O EMOCIÓ
Subjectivament, l’espectador que avalua s’ha sentit interessat pel poema o almenys ha sentit les emocions que transmet. (0’1 punts)
El videolit ha causat un interès escàs pel qualsevol motiu i no ha aconseguit interessar molt.
(0,5 punts)
No presenta interès ni provoca emoció en l’espectador.
 
 
 
 
 
TOTAL
 
 
 
 

 

 

 

Exposició a classe del videolit

Aspectes /  Punts
0'15/0,1
0'1/0,05
0'05/0
PUNTS
1.-PREPARACIÓ (0'15)
La preparació de l’exposició ha sigut feta amb cura i demostra un enteniment complet del tema.
 
Demostra un bon enteniment de parts del tema.
 
No sembla entendre molt bé el tema.
 
2.- FLUÏDESA (0'1)
 
Usa vocabulari apropiat per a  l’audiència.
Parla clarament i distintament tot el  temps (100-95%) i no té mala pronunciació.
Usa vocabulari apropiat per a l’audiència. Parla clarament i distintament la major part del  temps (94-85%). No té mala pronunciació.
 
Sovint parla entre dents o no se li pot entendre  o té mala pronunciació.
 
 
3.- CONTEXT (0'1)
Relaciona l’autor amb el context històric i literari on s’inscriu de manera clara, coherent i fàcil d’entendre per a l’auditori.
Relaciona l’autor amb el context històric i literari on s’inscriu de manera parcial, cosa que dificulta l’enteniment de  l’auditori.
No relaciona a penes l’autor amb el seu context, o bé no l’explica de manera que l’auditori puga entendre’l
 
4.- ANÀLISI DEL CONTINGUT DEL POEMA TRIAT (0'15)
El comentari sobre el contingut és  complet. Realitza un resum de les idees principals del poema.
Comenta  l’estructura.
 
Realitza un resum del text, però inclou idees secundàries o anecdòtiques o no comenta l’estructura.
El resum del text és pràcticament inexistent o, pel contrari, parafraseja el text o el copia en compte de elaborar un resum personal.
 
TOTAL
 
 
 
 

 



[1] Videolit.org és la xarxa social que aplega projectes transversals que utilitzen l’art i la literatura, una plataforma d’intercanvi del treball d’artistes i pedagogs que treballen amb la paraula i la imatge amb finalitats creatives, formatives i/o divulgatives: dansa, performances, videolits, publicitat, disseny, metodologies d’aprenentatge,  etc. Per la seua aparent complexitat seria convenient de veure'n alguns exemples en línia basats en les lectures dels estudiants. Els models existents en la xarxa i la nostra classificació són una font d'inspiració per al guió del vostre propi projecte. Proveu de ser originals, i si no ho aconseguiu, imiteu sense vergonya algun dels models proposats. Sempre serà un vídeo literari.
 
 
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada