EXPRESSAR
SENTIMENTS. DE LA POESIA TROBADORESCA ALS POETES ACTUALS.
Annex 3
PROJECTE DE LA TERCERA
AVALUACIÓ
LA POESIA ACTUAL: RECREAR UN POEMA
En
aquesta tercera avaluació es tracta d’aplicar un format audiovisual (el videolit),
amb la intenció de transformar aquell poema que ens agradat més i que volem fer
nostre d’una manera especial en una obra d’art que ja no sols serà del poeta
que el va escriure, sinó una obra pròpia.
Abans
d’iniciar-vos amb el videolit ja sabeu que tenim pendent l’activitat inicial
sobre l’anàlisi del poema des del punt de vista del contingut i de la forma
(tant la mètrica com les figures retòriques).
Primer
de tot haurem d’entendre què és un
videolit. Ací teniu un parell d’enllaços que ho expliquen:
A. PRESENTACIÓ DEL GÈNERE
Videolit és una
càpsula audiovisual que s’articula a partir d’un text literari. S’inclou en les
estratègies d’aprenentatge actiu a través d’un projecte de creació.
Elaborar un videolit, és, doncs, crear
un vídeo experimental, de dos a quatre minuts, amb llenguatge
artístic (imatges, icones, símbols, melodies i efectes sonors...) i llenguatge
textual (veus narratives, cançons, grafies, escrits). Poden crear-se sobre poemes, narracions i
peces teatrals, si bé, el gènere literari més utilitzat és la poesia.
El punt de
partida [del videolit] és l'anàlisi d'un autor, una obra literària, un text
d'interés artístic, ... Així, es tracta de dur a terme una interpretació
del text, una comprensió dels sentiments que l'autor aboca
en la seua obra, entendre la visió de l'autor, per després poder
plasmar-la al videolit, des d'una òptica pròpia, una visió personal i íntima del text
analitzat. La interpretació que s'efectua no està sotmesa a cap tipus de normes
ni restriccions. La subjectivitat en la creació va
acompanyada, sens dubte, per la llibertat a l'hora de mostrar
una percepció particular de l'obra.
B. ETAPES
D'ELABORACIÓ DEL VIDEOLIT
1. PENSEU EL TEXT
1. PENSEU EL TEXT
Heus ací algunes idees. De segur que l'obra conté
alguns passatges interessants, sorprenents, algunes frases que
voleu destacar pel contingut o l'ensenyança. És possible que alguna situació creada
en la història siga digna de menció per la bellesa o la lletjor, per
l'emoció... Els personatges representen valors i actituds
reprovables o bé lloables: els comenteu com a narradors externs o interns.
Els escenaris i paisatges us suggereixen o porten a la memòria
d'altres escenes viscudes personalment, d'altres relats
llegits, pel·lícules... Qualsevol element de l'obra us pot dur a la ment
una música o cançó, una novel·la llegida abans,
una pel·lícula, un moment històric, un poema...
Potser hi ha una cosa externa al llibre que voleu relacionar amb
ell: el que us rodeja, el que passa al món mentre llegiu, com deu ser l'autor/a
que l'ha escrit, què s'ha plantejat abans de posar-se a idear el relat, l'època
en què està escrit. Tot expressat amb
les emocions que es viuen dins la història o que provoca la seua lectura.
La idea, doncs, és que tracteu d'expressar la
vostra interpretació del relat o d'algun dels seus elements (interns o
externs), o bé els suggeriments que us aporta, per mitjà de l'expressió visual,
sonora i sobretot textual (escrita o narrada oralment de manera preferible)
però d'una forma original, val a dir, originada únicament per vosaltres, tot i
que siga amb materials reutilitzats.
2. PREPAREU EL TEXT, LES IMATGES I LA MELODIA
1.-Redacteu els textos que utilitzareu per a llegir o bé per a incrustar al peu de les imatges; cal que redacteu (o copieu de l'obra original) els passatges que utilitzareu. Una idea poden ser entre 5 i 8 fragments (1-3 tres oracions cadascú), originals vostres o extrets directament de la lectura. Si traslladeu el text escrit a la pantalla, intenteu que siguen fragments breus, de lectura ràpida.
2.-Busqueu les imatges (o
fragments de vídeo) que acompanyaran el text (9 imatges / fragments almenys).
No sigueu redundants. Cal tenir en compte que les imatges complementen el text
oral o escrit que acompanyarà el videolit, inclús en donaran més profunditat i
aportaran metàfores visuals que l'enriquiran.
3.-Seleccioneu quina serà
la peça musical o la cançó que acompanyarà com a banda sonora
el videolit (indiqueu-ne el títol i l'autor als títols de crèdit finals)
3. PRODUCCIÓ DEL
VIDEOLIT: pas a pas
1. Veure exemples de videolits.
2. Fer guió de la vostra lectura.
3. Concretar selecció de fragments de text: com
a peu de foto o per ser llegits.
4. Buscar fotos significatives que il·lustren el
vostre text.
5.
Tenir preparada
una peça musical i muntar-la de manera que no dificulte la lectura.
6.
Preparar tot el material en un Storyboard
(del qual us mostrem un retall ací) ajuda a dissenyar el videolit, però no
és obligatori fer-lo si us aclariu amb les vostres anotacions i la distribució
del material amb què compteu.
IMATGE 1
|
Locució o text per a la foto
|
Efecte de música
|
|
Aquesta és la meua signatura des d'avui. Us contaré què
va succeir amb l'anterior des del moment que va desaparéixer de tots els
papers...
|
Comença lentament la melodia del famós càntic
dels Carmina Burana, Fortuna...
|
4. IMPORTANT: TÍTOLS DE CRÈDIT
No oblideu usar la primera o les dos primeres fotos per a indicar el títol del vostre treball (normalment: Videolit sobre + títol del llibre llegit + autor del llibre + autors del videolit + curs i secció + data de la creació). A més cal esmentar la procedència de les fotos, el títol i l'autor de la cançó o música emprats i el programa d'edició del vídeo.
5. POSTPRODUCCIÓ DEL VÍDEO
En acabar la preparació de l'esborrany, guió
o storyboard, descarregueu-vos el programa Fotos Narrades 3[2] per a Windows. Programa que edita /
crea vídeos només amb imatges / fotos.
6. DIFUSIÓ I AVALUACIÓ
Els videolits que produïu cal que siguen projectats a classe i avaluats, també pels companys, tenint en compte els objectius que presenta la rúbrica.
Els videolits que produïu cal que siguen projectats a classe i avaluats, també pels companys, tenint en compte els objectius que presenta la rúbrica.
Annex 5 RÚBRICA
D’AVALUACIÓ DEL VIDEOLIT
La rúbrica té dues parts. En la primera
es valoraran set apartats referents a la producció del videolit; la nota serà
entre 0-1p. En la segona es valoraran 4 aspectes relacionats amb la presentació
exposada en classe, i la nota oscil·larà entre 0-0'5p.
NOM DE
L’ALUMNE__________________________________________________________________________________________
Aspectes / Punts
|
0,15
|
0,1
|
0
|
PUNTS
|
1.-TÍTOLS DE CRÈDIT: PRESENTACIÓ INICIAL O FINAL DEL VIDEOLIT
|
Conté totes les explicacions tècniques imprescindibles
al principi, al final o en ambdós llocs:“Videolit”, títol, autor del vídeo ,data de creació, procedència de les imatges i
de la música (ampliable al programa d'edició, centre educatiu,
assignatura...)
|
Només conté el títol del videolit i l'autor del
vídeo.(Potser no indica que es tracta d'un videolit.)
|
No conté cap informació que presente l'autoria i els
elements tècnics usats al videolit
|
|
2.-
ATMOSFERA CREADA PEL CONTINGUT
|
El contingut seleccionat (àudiomusical,
text poètic i imatges presentades) contribueix a donar un to o atmosfera que comunica simbolisme,
metàfores, emocions, d'acord amb la idea de l'autor del videolit.
|
S'intenta usar els elements de
contingut per a crear un to concret però necessita més elaboració. Alguna
cosa falla: música inadequada, imatges massa òbvies, text repetitiu o
desestructurat.
|
.L'atmosfera o el to donat no resulta versemblant
perquè falla més d'un element que el genera.
|
|
3.- QUALITAT DE LES
IMATGES
|
Tenen bona qualitat visual (no
borroses) i encaixen bé amb el
text que representen o acompanyen.
|
Algunes imatges no
tenen qualitat visual o encaixen poc amb allò que representen o acompanyen.
|
No hi ha un intent
clar que les imatges creen l’atmosfera d’allò que intenta transmetre el poema
|
|
4.- CLAREDAT DE VEU O
/I DE TEXT
|
Audible sense esforç,
veu ben entonada a velocitat normal a tot el text /text llegible
|
Falla de manera
persistent una de les característiques esmentades /Text poc llegible
|
Fallen dos o més de
les característiques anteriors./ Text il·legible.
|
|
5.- ADEQUACIÓ DE LA
MÚSICA
|
Proporciona una resposta rica i emocional que
s’adapta bé al text i es coordina amb
les imatges.
|
La música està bé i
no distrau però no agrega molt al text o no es coordina amb les imatges.
|
La música distrau,
molesta, és inadequada o bé no existeix en el videolit.
|
|
6.- CORRECCIÓ LÈXICA
I GRAMATICAL
|
L’ús de la gramàtica
i de la llengua (oral o escrita) són correctes en general i no crida
l’atenció. Els pocs errors no
distrauen.
|
Hi ha errors evidents
que distrauen una mica quan se senten o es lligen.
|
Hi ha errors molt
evidents i constants, o bé greus, que fan malbé la qualitat del text.
|
|
7.- INTERÉS O EMOCIÓ
|
Subjectivament,
l’espectador que avalua s’ha sentit interessat
pel poema o almenys ha sentit les emocions
que transmet. (0’1 punts)
|
El videolit ha causat
un interès escàs pel qualsevol motiu i no ha aconseguit interessar molt.
(0,5 punts)
|
No presenta interès
ni provoca emoció en l’espectador.
|
|
TOTAL
|
|
|
|
|
Exposició
a classe del videolit
Aspectes / Punts
|
0'15/0,1
|
0'1/0,05
|
0'05/0
|
PUNTS
|
1.-PREPARACIÓ (0'15)
|
La preparació de l’exposició ha sigut feta amb cura i demostra un enteniment complet del
tema.
|
Demostra un bon
enteniment de parts del tema.
|
No sembla
entendre molt bé el tema.
|
|
2.-
FLUÏDESA (0'1)
|
Usa vocabulari
apropiat per a l’audiència.
Parla clarament
i distintament tot el temps (100-95%)
i no té mala pronunciació.
|
Usa vocabulari apropiat per a l’audiència. Parla
clarament i distintament la major part del
temps (94-85%). No té mala pronunciació.
|
Sovint parla
entre dents o no se li pot entendre o
té mala pronunciació.
|
|
3.- CONTEXT (0'1)
|
Relaciona l’autor amb el context històric i literari on s’inscriu de
manera clara, coherent i fàcil d’entendre per a l’auditori.
|
Relaciona l’autor amb el context històric i literari on
s’inscriu de manera parcial, cosa que dificulta l’enteniment de l’auditori.
|
No relaciona a penes
l’autor amb el seu context, o bé no l’explica de manera que l’auditori puga
entendre’l
|
|
4.- ANÀLISI DEL
CONTINGUT DEL POEMA TRIAT (0'15)
|
El comentari sobre el contingut és complet. Realitza un resum de les idees principals del poema.
Comenta
l’estructura.
|
Realitza un resum del
text, però inclou idees secundàries o anecdòtiques o no comenta l’estructura.
|
El resum del text és
pràcticament inexistent o, pel contrari, parafraseja el text o el copia en
compte de elaborar un resum personal.
|
|
TOTAL
|
|
|
|
|
[1] Videolit.org és la
xarxa social que aplega projectes transversals que utilitzen l’art i la
literatura, una plataforma d’intercanvi del treball d’artistes i pedagogs que
treballen amb la paraula i la imatge amb finalitats creatives, formatives i/o
divulgatives: dansa, performances, videolits, publicitat, disseny,
metodologies d’aprenentatge, etc. Per la
seua aparent complexitat seria convenient de veure'n alguns exemples en línia
basats en les lectures dels estudiants. Els models existents en la xarxa i la
nostra classificació són una font d'inspiració per al guió del vostre
propi projecte. Proveu de ser originals, i si no ho
aconseguiu, imiteu sense vergonya algun dels models proposats. Sempre
serà un vídeo literari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada