Unitat
5. Respectem la natura
EXERCICIS:
EXERCICIS:
- LÈXIC: 6,7,8,9
- GRAMÀTICA: 18,19,20,21,23
- ORTOGRAFIA: 25,26,27,29,32,34
- LLENGUA I SOCIETAT: 52-57
A. Objectius
didàctics
• Llegir comprensivament un text descriptiu i resoldre
qüestions relacionades amb el text.
• Ampliar el lèxic amb vocabulari
propi de la biologia i la geologia.
• Redactar un text descriptiu sobre
un esport d’aventura.
• Participar
en un debat sobre la importància de la conservació de la biodiversitat i dels
espais naturals.
• Conéixer el concepte
d’habilitació i identificar paraules habilitades.
• Identificar l’estructura, els
tipus i els trets característics dels textos cientificotècnics.
• Conéixer les particularitats dels
verbs irregulars de la tercera conjugació.
• Aplicar la normativa ortogràfica
sobre les grafies g, j i els dígrafs tg, tj.
• Distingir les característiques
essencials de la literatura religiosa i moralitzant dels segles xiv i xv.
• Conéixer i valorar les
aportacions principals de la Cancelleria Reial a la configuració de la
llengua.
• Recollir informació, planificar i
redactar un text cientificotècnic.
B. Continguts
Conceptes
|
Procediments
|
Actituds
|
• El text descriptiu.
• L’habilitació.
• Els verbs irregulars de la tercera conjugació.
• Les grafies g i j, i els dígrafs tg i tj.
• La literatura religiosa i moralitzant: Francesc Eiximenis, Vicent
Ferrer, Anselm Turmeda i Isabel de Villena.
• La llengua medieval i la Cancelleria Reial.
|
• Lectura comprensiva d’un text
descriptiu i resolució de qüestions relacionades amb el text.
• Recerca del significat de
paraules pròpies de la biologia i la geologia en diccionaris i enciclopèdies.
• Redacció d’un text descriptiu
sobre un esport d’aventura.
• Identificació de paraules
habilitades i distinció del canvi de categoria gramatical d’aquestes.
• Consulta de la flexió verbal.
• Conjugació de verbs regulars i
irregulars en els diferents temps verbals.
• Ús de les grafies g i
j,
i dels dígrafs tg i tj.
• Comentari de textos literaris
pertanyents a Francesc Eiximenis, Vicent Ferrer, Anselm Turmeda i I. de Villena.
• Distinció de les
característiques de la prosa cancelleresca i reflexió sobre el paper
d’unificació lingüística d’aquesta institució.
• Recerca d’informació sobre
l’alzina surera i planificació i redacció d’un text científic sobre aquest arbre.
|
• Actitud de cooperació en situacions
d’aprenentatge compartit i respecte de les opinions dels altres.
• Interés per l’ús correcte dels
verbs, de les grafies g, j i dels dígrafs tg, tj.
• Sensibilització per la lectura
de les obres de Francesc Eiximenis, Vicent Ferrer, Anselm Turmeda i Isabel de
Villena.
• Valoració positiva del paper
que tingué la
Cancelleria Reial com a element d’unificació lingüística.
|
C. Criteris
d’avaluació
• Entendre un text descriptiu i resoldre qüestions de
comprensió lectora. (O)
• Emprar adequadament enciclopèdies
i diccionaris escrits i virtuals. (M)
• Redactar un text descriptiu amb
adequació, coherència i correcció. (O)
• Participar activament en un debat
respectant les normes d’interacció comunicativa. (O)
• Conéixer el concepte
d’habilitació, identificar paraules habilitades i distingir el canvi de
categoria gramatical d’aquestes. (F)
• Distingir i usar correctament els
verbs irregulars de la tercera conjugació. (M)
• Utilitzar correctament les
lletres g
i j,
i els dígrafs tg
i tj.
(M)
• Comprendre les característiques
principals de la literatura religiosa i moralitzant. (F)
• Sintetitzar l’obra dels autors
Francesc Eiximenis, Vicent Ferrer, Anselm Turmeda i Isabel de Villena. (F)
• Entendre el paper de la Cancelleria Reial
en la configuració de la llengua. (F)
• Redactar un text científic amb
claredat, objectivitat i precisió lèxica. (O)
D. Competències
bàsiques
Competència
comunicativa lingüística i audiovisual
|
pàg.
|
act.
|
Lectura comprensiva d’un text descriptiu
i resolució de qüestions relacionades amb el text.
|
105-106
107
|
G
3
|
Redacció d’un text descriptiu sobre un
esport d’aventura.
|
107
|
4
|
Identificació de paraules habilitades i
distinció del canvi de categoria gramatical d’aquestes.
|
108-109
|
6-9
|
Conjugació dels verbs regulars i
irregulars en els diferents temps verbals.
|
115-116
|
18-23
|
Ús de les grafies g i j, i els dígrafs tg i
tj.
|
117-119
|
G
|
Elaboració d’oracions a partir de
paraules que contenen les grafies g i j, i els dígrafs tg i
tj.
|
119
|
37
|
Reflexió sobre el paper de la Cancelleria Reial
com a element d’unificació lingüística.
|
124
|
G
|
Tractament de la
informació i competència digital
|
pàg.
|
act.
|
Recerca d’informació en diccionaris
convencionals i telemàtics.
|
107
|
1
|
Consulta de fonts bibliogràfiques i
digitals per a la recerca d’informació.
|
107
123
|
1
50-51
|
Consulta de la flexió verbal.
|
115-116
|
G
|
Competència social i
ciutadana
|
pàg.
|
act.
|
Actitud de cooperació en situacions
d’aprenentatge compartit i respecte de les opinions dels altres.
|
107
|
2, 5
|
Competència en el
coneixement i la interacció amb el món físic
|
pàg.
|
act.
|
Valoració positiva dels espais naturals
valencians i reconeixement de la importància de la conservació de la
biodiversitat.
|
107
|
5
|
Diferenciació i valoració del coneixement
científic al costat d’unes altres formes de coneixement.
|
110-113
|
G
|
Competència artística i
cultural
|
pàg.
|
act.
|
Expressió de la creativitat literària en
la redacció de textos.
|
107
121
|
4
44
|
Comentari de textos literaris de F.
Eiximenis, Vicent Ferrer, Anselm Turmeda i I. de Villena.
|
120-121
122
123
|
39-43
45-46
47-50
|
Competència d’aprendre
a aprendre
|
pàg.
|
act.
|
Cerca d’informació en diccionaris
convencionals i virtuals.
|
107
|
1
|
Selecció, ampliació i reducció
d’informació.
|
116
123
125
|
22
48
G
|
Consulta d’informació en fonts
bibliogràfiques i en Internet.
|
123
124
|
50-51
57
|
Consulta de la flexió verbal.
|
115-116
|
G
|
Autonomia i iniciativa
personal
|
pàg.
|
act.
|
Expressió raonada i argumentada
d’opinions pròpies.
|
107
121
122
123
|
5
40-43
46
51
|
Recerca d’informació i maneig de recursos
per a elaborar d’un text científic.
|
125
|
G
|
Els més que bàsics
Formes verbals irregulars en
què no pots enganyar-te
Jo no _______ fer-ho! Que no _______ fer-ho? Qui vol, _______. (PODER)
Jo no _______ fer-ho! Que no _______ fer-ho? Qui vol, _______. (PODER)
_______ que et diga una cosa? Perdona,
jo _______ que em parles de vosté. Ah bé: _______ que
li diga una cosa? (VOLER)
Jo _______ ben
bé que tu _______ que
ella ho _______ tot.
(SABER)
_______ diners? Jo no en _______ gens
però ell en _______ a
manolls! (TENIR O TINDRE)
_______ de la faena D'on _______?
Mira, ara no em _______ de
gana tornar-t'ho a dir! (VENIR o VINDRE)
Si _______ a
la platja, jo hi _______ també però segur que el teu cosí
no hi _______.
(ANAR)
La mestra _______ l'explicació,
tu _______ l'exercici
i jo _______ la
correcció. Què et sembla? (FER)
Si aparences el que no _______, _______ una
pena Jo _______com _______ i
no ho he d'evitar. (SER)
Les conjugacions verbals regulars
les conjugacions 1a (PARLAR) i
3a incoativa (PARTIR) són les que compten amb més verbs. Així, dominar estes
dos conjugacions implicarà dominar una gran part dels verbs que haureu
d’utilitzar. No podeu fallar!
- En la 1a conjugació hi ha, però, dos verbs irregulars ANAR i ESTAR, que presenten irregularitats només en alguns temps com ara:
vaig, vas, va, van
aniré, aniràs, anirà, anirem, anireu, aniran (i no *anaré)
aniria, aniries, aniria, aniríem, aníreu, anirien (i no *anaria)
vaja, vages, vaja, vagen
vés, aneu
estic, estàs, està, estan
estiga, estigues, estiga, estiguem, estigueu, estiguen
estigues, estigueu
- La 2a conjugació té molt poquets verbs. Però heu de vigilar perquè, col·loquialment, n’hi ha un grapat que s’han convertit en verbs de la 3a conjugació i açò cal corregir-ho: interrompre, admetre, percebre, rebre, batre.
- La 3a conjugació incoativa presenta dos maneres diferents de conjugar-se en els temps que contenen l’increment –ix–: partixes, partix, partixen o parteixes, parteix, parteixen. En valencià, però, SEMPRE cal pronunciar-los sense la e. Pots escriure’ls de la manera que et resulte més fàcil, tot i que trobaràs més sovint les formes escrites amb e. La resta de persones amb l’increment són partisc, partisca, partisques, partisquen. Observa que la tercera conjugació conté molts verbs derivats d’adjectius o noms: arredonir, enfortir, acovardir, avergonyir, entristir, garantir, etc
Detalls:
1. Alerta amb els canvis ortogràfics que presenten alguns verbs:
comença,
comences, comenceu, etc.
menja, menges, mengeu, etc.
juga, jugues, jugueu, etc.
2. Alerta amb les dièresis dels verbs
acabats en –air,
–eir, –uir: lluïx,
conduïx, agraïm, agraïu, etc. Sempre que la “i” siga tònica cal posar-hi
dièresi. En canvi, si les regles d’accentuació obliguen a escriure un accent,
no s’hi posarà dièresi: lluïsc, lluïxes, lluïx, lluïm,
lluïu, lluïxen; lluïa, lluïes, lluïa, lluíem, lluíeu, lluïen; lluïsca,
lluïsques, lluïsca, lluïm, lluïu, lluïsquen; lluïra, lluïres, lluïra, lluírem,
lluíreu, lluïren, etc.
3. Alerta amb verbs com ara extingir, distingir que
sonen amb so de llegir,
fugir i,
per tant, s’escriuen amb “g”, sense “u”.
Si et pregunten com et diuen, doncs, ja saps:
em diuen
et diuen
li diuen
ens diuen
vos diuen
els diuen
Et mereixes que t'ho reconega
Recordem alguns verbs irregulars:
a) Créixer
a) Créixer
cresc, cresca, cresquera, crescut
I com créixer hi pots afegir nàixer, decréixer, decréixer. S'hi assembla el verb eixir:
isc, isca, isquera, eixit
b) Conéixer
conec, conega, coneguera, conegut
I com conéixer, hi pots afegir reconéixer, paréixer, aparéixer.
c) Hi ha un grup de verbs que solen relacionar-se amb la tercera conjugació i, en canvi, pertanyen a la segona Tots són regulars (recorda, doncs, les formes regulars de la segona conjugació):
·
rebre i no recibir
·
permetre, remetre, admetre... i no permitir, remitir, admitir...
·
interrompre, irrompre... i no interrumpir, irrumpir...
·
incloure, excloure, concloure... i no incluir, excluir, concluir...
·
fondre, confondre, infondre... i no fundir, confundir, infundir...
d) Recorda les formes verbals dels verbs
usadíssims: voler, saber, fer i tindre (o tenir).
e) Els imperatius són formes molt necessàries i molt utilitzades. Les següents són irregulars i molt i molt freqüents:
e) Els imperatius són formes molt necessàries i molt utilitzades. Les següents són irregulars i molt i molt freqüents:
·
vés, vés-te'n
aneu, aneu-vos-en
·
digues però amb pronom dis-me, dis-li...
digueu, digueu-me, digueu-li...
·
dus, dus-me, dus-li...
dueu,
dueu-me, dueu-li...
·
estigues però amb pronom està-te
estigueu però amb pronom esteu-vos
·
fes, fes-ho, fes-la..
feu, feu-ho, feu-la..
·
tingues o tin però amb pronom tin-lo,
tin-les... teniu (com
va sol) però tingueu en compte
·
vine, vine-te'n
veniu, veniu-vos-en
f) Finalment, hi ha un seguit de verbs que són quasi
regulars. Tenen la irregularitat en la vocal. Mentre que tenen "u" /
"i" quan és tònica, tenen "o" / "e" quan és
àtona:
bollir, collir, rostir, cosir, acollir, tossir, engolir
afegir, llegir, fregir, vestir
Observa la conjugació:
cull, culls, cull, collim, colliu, cullen; culla, culles, culla, collim, colliu, cullen; collira, collires...; collia, collies...; colliré, colliràs...; collit, collida..; collint (recorda que cal afegir una "e" de suport en la 2a persona d'alguns d'aquests verbs: tu cuses, tu tusses, tu rustes perquè seria impossible dir *tu
afig, afiges, afig, afegim, afegim, afegiu, afigen; afija, afiges, afija, afegim, afegiu, afigen; afegira, afegires...; afegia, afegies...; afegiré, afegiràs...; afegit, afegida..; afegint (recorda que tots aquests verbs tenen la "e" de suport en la 2 persona: tu afiges, tu lliges, tu friges, tu vistes)
Realitza l'activitat que es demana en cada enunciat:
1. Escriu el gerundi del verb nàixer:
2. Descriu completament la forma verbal anàrem:
3. Escriu la 2a persona singular i plural de l'imperatiu del verb vendre:
4. Escriu la 2a i la 3a persones plural de l’Imperfet de subjuntiu del verb estar:
5. Escriu el participi del verb admetre:
6. Escriu la 1a, 2a i 3a persones singulars del passat simple del verb compondre:
7. Descriu completament la forma escriguèrem:
8. Escriu la 2a persona i la 3a persona plural del Passat perifràstic d’Indicatiu del verb véncer:
9. Escriu la 1a i la 3a persones plurals del Condicional del verb admetre:
10. Escriu la 1a i la 2a persones plural de l’Imperfet d'Indicatiu del verb aprendre:
11. Escriu la 2a persona del singular i del plural del present de subjuntiu del verb anar:
12. Descriu completament la forma venceren:
13. Escriu la 2a persona del singular i del plural de l'imperatiu del verb poder:
14. Escriu la 1a persona singular del Present de subjuntiu del verb beure:
15. Escriu la 2a persona singular del Passat simple del verb ésser:
16. Escriu la 2a persona del plural del present de subjuntiu del verb voler:
17. Escriu la 1a i la 2a persones del plural de l’Imperfet d’Indicatiu del verb dur:
18. Descriu completament el temps verbal de volguérem:
19. Escriu la 1a i la 2a persones del plural de l'imperatiu del verb dir:
20. Escriu la 2a persona plural de l’Imperfet de Subjuntiu del verb descobrir:
21. Quin és participi femení plural del verb sofrir?
22. Escriu la 2a persona del plural del Present d'Imperatiu del verb desposseir:
23. Escriu la 2a persona singular del Present de Subjuntiu del verb succeir:
24. Escriu la 2a persona singular del Passat simple d’Indicatiu del verb escollir:
25. Escriu la 3a persona del plural del present de l'imperatiu del verb enllestir:
26. Escriu la 2a persona singular del verb lluir (el sol):
27. Escriu la 1a persona singular del present de subjuntiu del verb arrodonir:
28. Descriu completament la forma verbal de tingues:
29. Escriu la 1a, la 2a i la 3a persones singulars del Present d'Indicatiu del verb vèncer:
30. Descriu completament la forma verbal estiguérem:
31. Escriu l'imperatiu de vendre:
32. Descriu completament la forma verbal creixeràs:
33. Escriu la 3a persona plural de l’Imperfet de Subjuntiu del verb compondre:
34. Escriu el gerundi del verb néixer:
35. Escriu la 1a, 2a i 3a persones singular del futur del verb admetre:
36. Escriu la 1a i la 2a persones singulars del present d'indicatiu del verb vendre:
37. Escriu la 2a i la 3a persones plural del Present de subjuntiu del verb anar:
38. Descriu completament la forma verbal naixíeu:
39. Escriu la 1a persona plural del Present d'imperatiu del verb escriure:
40. Escriu la 1a i la 2a persones plural de l’Imperfet de Subjuntiu del verb ésser:
41. Escriu la 2a persona singular del present de subjuntiu del verb voler:
42. Escriu la 3a persona plural de l’Imperfet de Subjuntiu del verb poder:
43. Escriu la 2a persona plural del Present d'Imperatiu del verb beure:
44. Escriu la 2a persona singular del Present d'Imperatiu del verb dir:
45. Descriu completament la forma verbal déiem:
46. Descriu completament la forma verbal escrivíreu:
47. Descriu completament la forma verbal férem:
48. Quin és participi femení plural del verb oferir?
49. Escriu la 2a persona del singular del Present d'Imperatiu del verb recollir:
50. Escriu la 2a persona singular de l’Imperfet d’Indicatiu del verb traduir:
51. Escriu la 2a persona singular del Passat simple d’Indicatiu del verb escopir:
52. Escriu la 3a persona del plural del present de l'imperatiu del verb definir:
53. Escriu la 2a persona singular del verb lluir (el vestit):
54. Escriu la 1a persona singular del Present de Subjuntiu del verb patir:
55. Descriu completament la forma verbal de digues:
LITERATURA RELIGIOSA I MORALITZANT
Els
autors de la prosa religiosa i moralitzant de la segona meitat del segle XIV
denunciaven els pecats i els vicis a través dels seus llibres i sermons.
Francesc
Eiximenis

Quines van ser les
ocupacions d’aquest frare franciscà?
Quin era l’objectiu
central de l’obra d’Eiximenis?
Què és Lo Crestià?
Fes al quadern les
activitats 39-43 del llibre de text (pp. 120-121)
Vicent
Ferrer

On era conegut aquest sant i per què?
Quins recursos
utilitzava aquest frare dominicà per fer arribar el missatge dels seus sermons
a tota la gent? Els preparava prèviament?
Com estructurava els
seus sermons?
Fes l’activitat 45 del
llibre de text (p. 122)
Anselm
Turmeda

Quina és la
finalitat de les seues obres?
Com es
classifiquen?
Explica’n
breument una de cada grup
Isabel de Villena

Quina és la
seua obra?
Quina és la
temàtica d’aquesta obra?
Amb quina
finalitat es creu que la va escriure?
Fes les
activitats 47 i 48 del llibre de text (p. 123)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada